MLL100

MLL Ilmajoen paikallisyhdistys 100 vuotta

(1921-2021)!

Historian havinaa

Vuonna 1920 Suomen kolmesta miljoonasta asukkaasta kolmasosa oli alle 15-vuotiaita. Lapsikuolleisuus oli suurta, sillä joka 10. lapsi kuoli alle vuoden ikäisenä. Suuri osa lapsista eli puutteellisissa oloissa. Yhteiskunta oli vielä rakennusvaiheessa, eikä sosiaalihuoltoa juuri ollut. Sairaanhoitaja Sophie Mannerheimin aloitteesta koottiin työryhmä pohtimaan maan lastensuojeluongelmia. Työryhmässä vaikutti vahvasti myös kouluneuvos Erik Mandelin.

Työryhmän laajaan suunnitelmaan sisältyi muun muassa neuvoloiden ja laitosten perustaminen. Suunnitelma esiteltiin Sophien veljelle kenraali Mannerheimille, joka ei ensin lämmennyt ajatukselle. Lopullinen sysäys liiton perustamiselle oli dosentti Arvo Ylpön mukaan tulo. Tällä porukalla perustettii Mannerheimin Lastensuojeluliitto 4.10.1920. Olosuhteet olivat alussa vaikeat, mutta perustajat uskoivat kansalaisten yhteistyön, valistuksen ja tiedon voimaan.

Paikallisyhdistys tänään

Ilmajoen paikallisyhdistys on yksi Suomen vanhimmista yhdistyksistä, sillä se on perustettu 1921.

• Perhetalo Aurinkoinen on näkyvin osa yhdistyksen toiminnassa.
  • Muistamme jokaista ilmajokista uutta vauvaa pienellä lahjalla yhteistyössä neuvolan kanssa.
  • Erilaiset keräykset, kuten keväällä järjestettävä Lapset ensin -keräys ja joulun alla järjestettävä Lahjapuu -keräys yhdessä Lions Club Viljojen kanssa, kuuluvat vuosittaiseen toimintaamme.
  • Toimintaamme kuuluvat lisäksi erilaiset tapahtumat ja kampanjat, mm. kevät- ja syyskirppis sekä suojatiepäivystys koulujen syyslukukauden alkaessa.
  • Olemme aktiivisena toimijana mukana kehittämässä kunnassamme lapsiperhepalveluita. Toimiminen kunnan järjestämissä moniammatillisissa työryhmissä on syventänyt yhteistyötä muiden paikallisten toimijoiden kanssa ja antanut jalansijaa ennaltaehkäisevien sosiaalipalveluiden tuottajana.